Aug 21, 2015

Inlägg av i Allt, Ljud, Teknik | 0 Kommentarer

Spionerar Spotify?

Spionerar Spotify?

Det blev ett väldigt liv om Spotifys nya användarvillkor. Notch, Minecrafts skapare, meddelade på Twitter att han sagt upp prenumerationen.

Frågan är om Spotify verkligen vill spionera på oss eller om de bara är dåliga på att formulera sig.

När jag startade Spotify i mobilen och fick upp de nya villkoren hajade jag till som många andra. Spotify vill komma åt mina kontakter. Och bilder. Och veta min plats. Och känna av sensorerna i mobilen. Och skicka ut information till andra länder … Ja, det finns en massa i de där villkoren som inte direkt har med musiklyssning att göra.

Eller har det?

Det går att tolka diskussionen om Spotifys villkor som ett led i kampen mellan Apples nya musiktjänst och Spotify. Men det är inte Apple som skrivit de nya Spotifyvillkoren, även om man kunde tro det.

Jag tror Spotify ville vara transparenta och förekomma en diskussion om den personliga integriteten. Apple framhåller sig som bättre än andra när det gäller den.

Så Spotify skrev en mycket detaljerad beskrivning av allt de gör och kan tänkas göra med användarnas uppgifter. Men de glömde förklara på ett enkelt sätt varför de vill ha alla uppgifterna. Juridisk text som sådana här villkor är, är ofta svårtolkad för att den ska täcka in många olika situationer. Att försöka göra den enkel kan lyckas om det handlar om enkla saker.  Men musikströmning som samtidigt är en social tjänst och delvis finansieras med annonser är inte enkelt.

Om texten är en blandning av ord och meningar man begriper och krångligt byråkratspråk är det stor risk för missförstånd. Man tror man förstår.

Spotify borde gjort en enklare text som mötte användarna innan de klickade sig ned till villkoren. (Det fanns en text om villkoren, men uppenbarligen fungerade den inte så bra.)

Daniel Ek, Spotifys vd, försöker på Twitter förklara att Spotify alltid frågar innan de till exempel använder några bilder. Att det som står i villkoren handlar om vad du som användare i ett senare skede kan säga ja till om du vill använda en viss funktion.

Notch är inte nöjd med svaren.

Företag som vill tjäna pengar på gratistjänster, vilket ju Spotify delvis gör, använder uppgifter om användarna för att reklamen ska kunna anpassas bättre.

De som lyckas förklara vad de gör och hur det går till slipper bli anklagade för att spionera och stjäla användarnas grejer.

Facebook har fått mycket skäll för att kartlägga och spionera. De har också lärt sig lyssna och kommunicera bättre efterhand.

Apple har också fått kritik för detta, till exempel när det visade sig att information om var man varit lagrades i mobilen.

Nu får Spotify försöka hitta någon som kan förklara varför skrivningar som denna inte betyder att de vill spionera utan bara handlar om att ge dig en bra musikupplevelse:

”3.4 Plats och sensorinformation

Beroende på vilken typ av enhet som du använder för att interagera med tjänsten och dina inställningar, kan vi också samla information om din plats baserat på till exempel telefonens GPS-position eller andra former av lokalisering av mobila enheter (t.ex. Bluetooth). Vi kan också samla in sensordata (t.ex. data angående hastigheten på dina rörelser, till exempel om du springer, promenerar, eller pendlar).”

 

Kanske har Notch rätt. Kanske borde Spotify bara strömma musik och strunta i allt det andra.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *