Jul 27, 2016

Inlägg av i Allt, Ljud, Recensioner, Teknik | 0 Kommentarer

Recension: Wicked Audio Jawbreaker hörlurar

Wicked Audio är kanske inte ett namn vi svenskar är så bekanta med, men de har funnits en tid i USA. Nu skall de in på svenska marknaden med bra lurar till låga priser. Går det?

Som musikproducent och DJ har jag i många år fnyst åt färgglada hörlurar till låga priser. Med all rätt, till viss del. För så lite som tio år sedan gick det helt enkelt inte kombinera bra hörlurar med lågt pris, om inte tillverkaren ville gå med förlust.

Men som med alla annan teknisk utveckling så har det hänt fruktansvärt mycket de senaste åren, och nu kan man faktiskt få bra grejer till bra priser. För just hörlurar har det generellt varit så att man får vad man betalar för, och när jag nu testar Wicked Audios in ear-hörlurar Jawbreaker så känner jag att det är dags för mig att tänka om. Nu har jag redan börjat snacka pris, så det är väl lika bra att avhandla det. Jawbreakers är billiga. Prisjakt säger i skrivande stund 189 kr för vanliga modellen och 239 kr för headset-varianten.

Jawbreakers hymlar inte med vad de är till för. Parollen är ”Feel the bass” och förpackningen pryds av ”Caution: Extreme Bass”. Dessa texter skrämer mig faktiskt en aning, då en hörlur som bara satsar på fet bas ofta är onödigt jobbiga att lyssna på, och det brukar dessutom vara på bekostnad av såväl diskant och mellanregister som detaljrikedom överlag.

Enligt mina gamla förutfattade meningar bör dessa hörlurar låta bedrövligt, men det gör dom inte. I en tid av mp3-filer och Spotify så har jag valt att testa dessa, och nästan endast på mobila enheter, det jag anser att dessa lurar är avsedda att användas med. Jag slänger på dublåten Treading Water av Alex Clare, en låt med djup och väldigt tight bas kombinerat med en hel del högfrekventa detaljer.

Det låter bra. Här finns självklart basen som utlovas, men jag hör också precis det jag misstänkte. Basen tar mycket utrymme och det är på bekostnad av diskanten i första hand. Det är inte allvarligt, men jag reagerar på det och det bör inte vara några problem att styra upp det här med lite lätt EQ. Jag försöker att inte glömma vad dessa hörlurar kostar, för ljud kontra pris så låter det här riktigt bra.

Jag kliver undan från det dansanta och lyssnar in mig på lite härligt flummig Ane Brun i These Days. Dessa lurar är väldigt behagliga att lyssna på. Jag har ett par Jays Three hemma, och de har ett mycket argare och aggressivare ljud, något Jawbreakers inte dras med. Den behagliga ljudbilden störs endast en aning av att basen är lite i överkant, speciellt för en låt som inte använder bas som en stor del av produktionen.

Jag lyssnar igenom lite rock, lite klassisk, lite pop, lite elektro, lite IDM. Att basen står i fokus är tydligt överallt och det passar sig bra i både rock, pop och de elektroniska elementen. För klassisk musik blir det dock helt fel. Den sortens musik dras men en hel del låg bas från instrumenten, och här grötar det tyvärr ihop sig. Å andra sidan, är klassisk musik din drog så är ett par hörlurar med namnet Jawbreakers och parollen Feel The Bass är kanske inte vad du söker ändå.

De hörlurar jag fått låna är illgröna, men de finns i ett flertal färger. De är gjorda i blank plast med en liten metallring och levereras med gummipluppar i tre olika storlekar. De spelar lite i samma liga som den uppsjö hörlurar med häftig design och färg som hittat in på marknaden de senaste åren. Det är kanske inte riktigt min stil och snarare ämnade för en yngre generation. Men jag är också av åsikten att ljudet går först, och då spelar det ingen roll.

Sammanfattningsvis är Jawbreakers en behaglig in ear-hörlur med ordentligt tryck i basen. Dock på bekostnad av detaljrikedom och diskant. Men för det priset är det oerhört mycket ljud för pengarna. Är man en riktig bass junkie, så bör man definitivt kolla in dessa. Hade jag fått behålla lurarna, så hade de fått en plats i min väska när jag är ute och reser.